Monday, December 13, 2010

KAMI MERAYU

assalamualaikum :D

Hari ini aku nak try sesuatu,aku tgok mcm bes je n ramai org buat kmpen ni,so i also want to giv it a try ah and i hope that people wll give some supprt to me...well u surely know wat this is all about~its about the smoking problems that we are facing now...

1.Ceritakan satu pengalaman anda bersama mereka yang merokok yang mana anda amat tidak suka sama sekali sikap mereka itu ..

okay lah secara jujur kebanyakannyer kwan2 aku sume isap rokok.purata kawan aku yang isap rokok hampir same dgn yg tak isap rokok...moment yang aku paling x suke dgn orang yg isap rokok ni adalah semase dudk di dalam bas...tiap2 ari aku naik bas,dan tiap2 ari ade org rokok kat dlam bas.budak2 skolah yang kebanyakannyer merokok..diorang dduk blakang bas lpas tu isap rokok..itu dah cukup baik lah,ade yang isap rokok lpas tu memekak kat blakang bas mcm bas tu die punyer..selalunyer yg isap rokok ni adalah budak2 bermasalah..kadang2 kite dduk diam2 je kat dlm bas,die datang kat tmpt kite lpas uh mintak duit..sbb nak beli rokok...paling2 teruk skali kalau bas dah penuh and orang yg isap rokok tu dduk sbelah ko~tgh panas nih,die pergi isap rokok bertambh panas lagi rase..habisla baju sume busuk sampai org ingat kite yg isap rokok..kadang2 diorang isap rokok,bile rokok diorng tu terjatuh angin bas kuat tiup kene kaki aku..perghh sakit tetap sakit..sabau je le~~~

2.Rayuan anda pada mereka ...

kepade org2 yg merokok tu,aku merayula sgt hentilah merokok..bile ko merokok ko akan mengakibatkan org yg x bersalah pun kene...klo x leh tahan pun,isaplah kat tmpt yang tersembunyi..bukannye tmpt yang open yang org bole tgok...malulah skit bile pelancong tgok kite isap rokok kat dlm bas menganggu keselesaan die..aku yg bukan pelancong ni pun dah x selesa,ape lagi diorang..dan kepade org yang merokok ni ingatlah sikit mase depan korang,klo mude2 isap rokok nanti dah tua ko sakit2,kalo yang dah tua tu hentilah juga supaya dpt elakkan penyakit yg akan mmbebankan kau sendiri nak2 lagi klo dah tua...

3.Cadangan anda kepada kerajaan terhadap isu rokok ini ..

kepade pihak berkuase iaitu kerajaan,saye berharap agar undang2 diperketatkan lagi tentang isu rokok ini contohnyer tinggikan denda atau menangkap sesiapa yang dinmpak mghisap rokok dibawah umur...saye juga berase lebih baik jika diadakan lesen untuk sesiapa yang ingin merokok,dan menangkap sesiapa yg tidak mmpunyai lesen merokok..dgn cara ini,perokok akan rase lebih susah apabila lebih byk wang yg harus digunakan untk merokok..saya juga berase kerajaan haruslah melarang pusat membeli belah di malaysia untuk menjual rokok...


Terima kasih la kepade ben ashaari kerane mengadakan kempen yg amat berguna ini agar dpat mengurangkan masalah rokok yang dialami di dalam malaysia ini !!
IF EVERYBODY WORKS TOGETHER, THINGS WILL BE DONE EASILY :D !!


2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...